اخبار و مقالات

مواد غذایی ممنوعه ای که نباید در ظروف پلاستیکی نگهداری شوند

مواد غذایی ممنوعه ای که نباید در ظروف پلاستیکی نگهداری شوند

بزرگ‌ترین دسته‌بندی که برای غذاها صورت می‌گیرد، غذاهای سالم و ناسالم است. اکثر افراد به دیگران توصیه می‌کنند به سراغ غذاهایی بروند که مفید هستند؛ اما کمتر کسی در مورد احتمال مضرشدنِ غذاهای سالم صحبت می‌کند. معمولا اطلاع‌رسانی در مورد این مساله، کم انجام می‌شود و بیان نمی‌شود که ممکن است اتفاقاتی برای خوراکی‌های مفید بیفتد که آن‌ها را به غذاهای ناسالم تبدیل کند. استفاده از ظروف پلاستیکی آشپزخانه یکی از این موارد است که باید آن را درنظر گرفت. در واقع نباید بعضی از غذاها را در ظروف پلاستیکی ریخت و متاسفانه برخی از افراد با مواد غذایی که نباید در ظروف پلاستیکی نگهداری شوند، آشنا نیستند.

به دلیل اهمیت دانستن این موضوع، در این مقاله هوم کت در مورد مواد غذایی که نباید در ظروف پلاستیکی نگهداری شوند، صحبت می‌کنیم. در این مطلب به شما می‌گوییم کدام خوراکی‌ها را نباید در این ظروف بریزید. البته بعضی از غذاها دارای شرایط خاصی هستند که باید هنگام ریختن در ظروف پلاستیکی حتما رعایت شود. بعد از مطالعه این مطلب به‌راحتی می‌توانید غذاهای این ظروف را از بقیه موارد جدا کنید.

سوسیس، ژامبون و همبرگر

در سال‌های اخیر رژیم غذایی افراد تغییر زیادی کرده‌ است و خوراکی‌هایی مانند سوسیس و کالباس نسبت به گذشته جای بیشتری در سبد کالای خانوار گرفته است. مخصوصا نسل جوان علاقه فراوانی به این غذاها دارند و با تهیه و مصرف آن به وجد می‌آیند؛ همین مساله باعث می‌شود آن‌ها را در اکثر خانه‌ها پیدا کنید.

از آن‌جایی‌که اغلب نمی‌توان به این غذاها نه گفت، بهتر است با نگهداریِ درست از این مواد غذایی بیشتر آشنا شوید تا اتفاق ناخوشایندی برای شما یا فرزندانتان پیش نیاید. برای نگهداری از خوراکی‌هایی مانند کالباس، بهتر است دور ظروف پلاستیکی را خط بکشید. سوسیس و سایر خوراکی‌های خانواده آن در گروه مواد غذایی قرار دارند که نباید برای آن ها از ظرف نگهدارنده غذا پلاستیکی استفاده شود. این مواد غذایی، با گذاشتن در این ظروف خاصیت غذایی خود را از دست می‌دهند و این تغییر در ظاهر آن‌ها هم مشخص می‌شود. به‌راحتی می‌بینید بافت آن‌ها عوض شده است و دیگر مانند سابق خوش‌طعم نیستند.

انواع سس و تخم مرغ

درون تخم مرغ خام و گوشت مرغ، باکتری‌های سالمونلا وجود دارد که یکی از دلایل شایع مسمومیت غذایی به حساب می‌آیند. این باکتری در تخم مرغ پخته وجود ندارد؛ چون حرارت دیدن و گرم شدن باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود. علاوه بر این باکتری، باکتری دیگری به نام اشریشیا کلی هم در این غذا وجود دارد که با ترکیب مواد پلاستیکی مصرف‌کننده را دچار مسمومیت و اسهال شدید می‌کند.

زمانی‌که انواع سس و تخم مرغ را در ظروف پلاستیکی می‌گذارید، تماس آن‌ها با لایه بیرونی این ظروف باعث می‌شود باکتری‌ها به اندازه زیادی تکثیر و مقدار آن‌ها از اندازه مناسب، بیشتر شود. بهتر است غذاهای مختلف حاوی تخم‌ مرغ مانند املت یا نیمرو و همین‌طور انواع سس‌ها را در ظروف پلاستیکی نگه ندارید. بهترین ظرف برای آن‌ها ظروف شیشه‌ای و ظروف مقاوم به حرارت است. با این کار، طعم و ظاهر آن‌ها به همان شکل اولیه باقی می‌مانند.

همچنین بخوانید: ظروف شیشه ای بهتر هستند یا ظروف پلاستیکی؟

نوشیدنی ‌های گرم

این روزها برای نوشیدنی‌ها لیوان‌های مخصوص طراحی شده‌ است؛ چون گرمای آن‌ها باعث بروز مشکلات مختلف برای بدن انسان می‌شود. افراد زیادی از این مساله آگاهی دارند و در مراسم مختلف ترجیح می‌دهند تشنه بمانند و هیچ نوشیدنی را که در این ظروف سرو می‌شود، قبول نکنند. برای جلوگیری از این اتفاق هنگام تهیه لیوان برای نوشیدنی‌های گرم، بهتر است اول به دنبال لیوان‌های کاغذی بگردید. اگر نتوانستید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید؛ لیوان‌های پلی ‌استایرنی بخرید که به رنگ سفید هستند؛ اما اگر قرار است نوشیدنی سرد تهیه کنید، لیوان‌های پلی ‌استایرنی شفاف که هیچ رنگی ندارند، مناسب‌ترند.

ظروف پلاستیکی هزینه بالایی ندارند و می‌توان بعد از استفاده آن را دور ریخت. این ویژگی باعث می‌شوند افراد بیشتر به سراغ تهیه آن‌ها بروند. افراد ترجیح می‌دهند مایعاتی مانند آبلیمو و آبغوره را هم در بطری‌های پلاستیکی بریزند که بعد از استفاده بطری آن را دور بیندازند. اگر شما هم تا به امروز این کار را انجام می‌دادید، بهتر است بدانید یکی از مواد غذایی که نباید در ظروف پلاستیکی نگهداری شوند، نوشیدنی‌های گرم هستند. به جای آن، از بطری‌های شیشه‌ای استفاده کنید؛ چون بعد از ریختن این مایعات در این ظروف، تابش نور خورشید به آنها باعث می‌شود سلامت شما به خطر بیفتند. در سرمای فریزر هم ماجرا به این شکل است و گذاشتن بطری‌ها در سرمای زیاد باعث سرطانزا شدن آن‌ها می‌شود.

سالاد و سبزیجات

شستن سبزیجات هم سخت و هم چالش‌برانگیز است؛ چون باید تمام قسمت‌های کوچک آن را بررسی کنید که کثیفی نداشته‌ باشد؛ اما نگهداری از آن سخت‌تر است؛ چون باید طوری آن را بسته‌بندی کنید که حالت اولیه خود را از دست ندهند و پلاسیده نشوند. اگر سالاد و سبزیجات را در ظروف پلاستیکی بریزید، ریزمغذی‌های خود را به‌سرعت از دست می‌دهند. البته برای مدت کوتاه می‌توانید از ظروف پلاستیکی برای نگهداری سالاد و سبزیجات استفاده کنید؛ اما برای طولانی‌مدت مناسب نیست.

علاوه‌بر سبزیجات تازه، بعضی اوقات لازم است آن‌ها را خرد و برای غذاهای مختلف استفاده کنید. انجام این کار طعم آن‌ها را عوض می‌کند و ریختن آن‌ها در ظروف پلاستیکی باعث می‌شود خواص خود را از دست دهند و مانند قبل خوش‌عطر نباشند. برای این‌که این اتفاق نیفتد، بهتر است سبزیجات خردشده را در ظروف شیشه ای غذا بریزی

شیر و فرآورده‌ های لبنی

شیر و سایر فرآورده‌های لبنی را می‌توانید در ظروف پلاستیکی نگه دارید؛ اما اگر این نگهداری طولانی شد، حتما آن‌ها را به ظروف دیگر منتقل کنید؛ چون نگهداری طولانی‌مدت این مواد در ظروف پلاستیکی شرایط را برای رشد باکتری‌های مختلف فراهم می‌کند. زمانی‌که مقدار رشد بیش از اندازه شود، محصولات لبنی آلوده می‌شوند. این اتفاق می‌تواند بیماری‌های مختلفی مانند مشکلات سیستم گوارشی را برای بدن شما فراهم کند یا باعث مسمومیت افراد شود.

برای مثال، از جمله مواد غذایی که نباید در ظروف پلاستیکی نگهداری شوند، پنیر است که حساسیت بالایی دارد. از آن‌جایی که این ماده تعرق زیادی دارد، ریختن آن در ظروف پلاستیکی می‌تواند باعث رشد قارچ و باکتری‌های مختلف شوند. این اتفاق را می‌توانید از بوهای نامطبوع آن و کپکی که روی آن می‌زند، تشخیص دهید. بهترین گزینه برای نگهداری پنیر، ظروف آلومینیومی است که می‌توانید به‌صورت یک‌بارمصرف و دائمی آن‌ها را تهیه کنید.

سوپ و خورشت

خورشت و سوپ غذاهایی هستند که بعد از آماده‌شدن تا چند ساعت داغ هستند. در این زمان نباید آن‌ها را در ظروف پلاستیکی بریزید؛ چون به‌راحتی با مواد موجود در این ظروف واکنش نشان می‌دهند و تمام خواصی را که دارند، از دست می‌دهند. اگر غیر از ظروف پلاستیکی ظرف دیگری در اختیار ندارید که سوپ و خورشت را در آن بریزید، مدتی صبر کنید تا غذاها سرد شوند. سپس، آن‌ها را در این ظروف بریزید.

گوشت هم خوراک دیگری است که باید آن را در هر دو شرایطِ پخته و خام از ظروف پلاستیکی دور نگه دارید. زمانی‌که گوشت پخته را در این ظروف می‌ریزید، در مدت کوتاهی طعم و مزه آن‌ها تغییر می‌کند و به‌سرعت تجزیه می‌شوند. برای گوشت‌های خام، مساله به شکل دیگری است. ریختن آنها در ظرف‌های پلاستیکی باعث می‌شود گوشت‌ها به‌سرعت حالت کهنگی پیدا کنند. بهترین گزینه برای این خوراکی‌ها، کاغذهای آلومینیومی هستند.

به‌طورکلی، اگر غذای گرمی دارید؛ آن‌ها را در ظروف شیشه‌ای بریزید. سپس، اجازه دهید در دمای محیط خنک شوند. در نهایت، آن‌ها را در یخچال بگذارید تا مدت طولانی‌تری سالم بمانند. زمانی‌که غذا را در محیط آشپزخانه قرار می‌دهید، مخصوصا اگر فصل گرما باشد؛ غذا خواص خود را از دست می‌دهد و ممکن است باعث مسمومیت افراد شود.

قهوه و چای

لیوان‌های پلاستیکی باعث می‌شوند طعم و مزه قهوه و چای عوض شوند. بهترین گزینه برای نوشیدن قهوه یا چای، لیوان‌های چینی و شیشه‌ای هستند. البته همانطور که قبلا هم گفتیم، برای این نوشیدنی‌ها لیوان‌های مختلف از جنس‌های متفاوت وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید؛ چون در همه شرایط دسترسی به لیوان‌های شیشه‌ای وجود ندارد. در این شرایط، خرید لیوان‌های کاغذی مناسب‌تر است. اگر لیوان‌های پلاستیکی را برای نوشیدنی‌های داغ به کار ببرید، مانند آن است که به استقبال بیماری رفته‌اید؛ چون ترکیب آن‌ها در کنار هم باعث به وجود آمدن آلودگی می‌شود.

زمانی‌که در مورد این مواد غذایی ممنوعه در ظروف پلاستیکی جدی نباشید، آسیب‌هایی به خود وارد می‌کنید. این اتفاق‌ها شما را در معرض بلعیدن هزاران میکروپلاستیک قرار می‌دهد که باعث بیماری‌های جدی مانند سرطان می‌شوند. این مساله به حدی مهم است که از طریق مادران باردار می‌تواند به جنین شکم آن‌ها منتقل شوند؛ بنابراین، حتما با مواد غذایی که نباید در ظروف پلاستیکی نگهداری شوند، آشنا شوید تا خطری شما و عزیزانتان را تهدید نکند.

جمع‌بندی

در این مقاله هوم کت از مواد غذایی که نباید در ظروف پلاستیکی نگهداری شوند، نام بردیم. گاهی اوقات این کار هیچ تاثیر  مشخص و قابل مشاهده‌ای ندارد و همین مساله باعث می‌شود افراد نامناسب بودن آن را نادیده بگیرند؛ چون این ظروف قیمت و تنوع مناسبی دارند و افراد مشتاق می‌شوند آن‌ها را به جای ظروف دیگر تهیه کنند؛ اما بهتر است این اشتباه را انجام ندهید. در صورتی که خوراکی‌های دیگری وجود دارند که نباید داخل این ظروف ریخت و ما آنها را در این مقاله نام نبردیم، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات آن را مطرح و با کاربرانمان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *